Eequity hjelper e-handlere med å vokse fra rundt 50 millioner til en milliard kroner i omsetning Risikokapitalselskapet Eequity har en sjekkliste for vekst: 1) Rekrutter kompetanse 2) Bytt ut teknologien 3) Et tydelig varemerke 4) Kundeopplevelsen er alt
For at en e-handel skal kunne bli et milliardselskap+ må markedet være stort nok, og produktene ikke for store til å kunne sendes globalt. Men det aller viktigste er teamet bak og hvordan de leverer i følge Jessica Mattsson, Investment manager hos Eequity. Hun burde vite det, etter å ha vært involvert i 5 milliardprosjekter hos Eequity.
I episode 170 av podcasten Netthandelstrender snakker programlederen Urban Lindstedt med Jessica Mattsson, Investment director i risikokapitalselskapet Eequity, som stadig leter etter nye e-handlere de kan investere penger og kunnskap i.
Når Eequity bygger en bedrift sammen med grunnleggerne, begynner de med å bygge et team og en ledergruppe rundt disse menneskene. De bruker nettverkene sine for å rekruttere inn kompetansen som mangler. Det som aldri er mangelvare, er et sterkt driv hos gründerne og Pippi Langstrømpes grunnholdning om at «det har jeg aldri gjort før, så derfor skal jeg gjøre det!»
Når Eequity går inn i et selskap er det som regel allerede etablert på det nordiske markedet. Neste steg blir derfor å lokalisere salget på markeder der det allerede skjer kjøp. Mange svenske e-handlere har et overordnet mål om å bli globale – det er ikke for ingenting at mange merker heter «… of Sweden».
En vanlig feil blant e-handlere er at de har for lite varer på lager, og derfor går glipp av salg. Derfor er det viktig å forutse hvor mye man selger, og ha full oversikt over lageret.
Eequity har investert 2,5 milliarder kroner i 37 selskap – de fleste innen e-handel. De har en tydelig plan for å få selskaper som Footway, Ideal of Sweden, PriceRunner, NA-KD og Lavendla til å vokse. Eequity er bare interessert i å investere i selskaper som omsetter for mellom 50 og 200 millioner kroner og vokser med minst 30 prosent i året.