Martech er infrastrukturen for markedsføring og e-handel. Problemet er at bedriften nærmest drukner i ulike systemer som overlapper hverandres funksjoner, underutnyttes, eller kanskje ikke brukes i det hele tatt.
I dag finnes det mer en 10 000+ martech-tjenester. Spørsmålet er hvordan du lager orden i systemene for å få mest mulig ut av dem?
I denne episoden av podcasten Netthandelstrender snakker programlederen Urban Lindstedt med Martin Edenström, som er regionssjef i konsulentbedriften Concid, og som driver bloggen MKSE.com. Han er litt av en martech-ekspert.
Martech er et samlingsbegrep for et 10 000-talls saas-tjenester som hjelper deg med å digitalisere bedriften. Etterspørselen drives av behovet for å forenkle og effektivisere digital kommunikasjon og salg. Tilbudet drives av en sterk startup-kultur som ønsker å finne og løse de virkelige problemene samt ha tilgang til uendelig med risikokapital.
Det ligger stor verdi i det å gå systematisk gjennom hvilke martech-verktøy bedriften din bruker, og å sørge for at de brukes på riktig måte. Du kan si opp dubletter, og kanskje finne et bedre martech-verktøy. Som med alt som gjelder teknologi, bør man begynne med sitt eget personale og sørge for at de henger med i utviklingen.