Norsk e-handel er ikke like internasjonal som svensk, men det finnes en rekke e-handlere som ligger i forkant. De mest spennende norske D2C e-handlerne som Remarkable snakker heller ikke høyt om at de er fra Norge.
Samtidig har Posten Norge utviklet en egen markedsplass for matbutikker, forenklet returene og satset på gjenvinnbar emballasje. Og lagerautomasjonsløsningen Autostore er norsk. Det bobler i e-handelsnorge.
I denne episoden snakker programleder Urban Lindstedt med Kjersti Pedersen, researchansvarlig hos Bring, Alexander Haneng, direktør for digital innovasjon hos Posten Norge samt Ole Martin Evensmo, grunnlegger og daglig leder hos Martech24.
Svenske e-handlere er svært synlige i Norge samtidig som få norske e-handlere selger utenfor Norge utenom en håndfull premium-merker innen outdoor. Nordmennene sliter ikke bare med trøbbelet med å ligge utenfor EU, men også deres høye betalingsevne som får leverandører til å kreve mer betalt av norske bedrifter.
Posten Norge ble nylig utnevnt til Norges mest innovative bedrift for tredje gang av magasinet Innomag. De belønnes for initiativet til å starte markedsplassen Amoi, tilby returer via postkassen og gjenvinningsbar emballasje. Samtidig handler norske forbrukere for mer penger enn sine svenske og danske naboer.