Pinterest er en underutnyttet markedsføringskanal blant e-handlere. Det finnes eksempler på nettbutikker som bruker driver salg gjennom Pinterest til en tiendedel av kostnadene sammenlignet med Instagram. Pinterest er som skapt for å inspirere eller skape verdi for kundene, men kan også brukes som en salgskanal.
Det snakkes generelt for lite om Pinterest, som nådde 32 prosent av svenskene i tredje kvartal av 2020 i følge undersøkelsen «Svenskarna och Internet». Det er mer enn det dobbelte av rekkevidden som TikTok oppnådde under sin hype. Blant kvinner var rekkevidden på hele 46 prosent i løpet av tredje kvartal i 2020, og hver uke nådde Pinterest 13 prosent av kvinnene. Det er flere kvinner som bruker Pinterest hver uke enn både TikTok, Twitter og LinkedIn.
I episode 183 snakker programlederen Urban Lindstedt med Maria Paulson, en Pinterest-konsulent som jobber med både svenske og internasjonale bedrifter.
På Pinterest samler brukerne på bilder, eller såkalte pins. Og det brukes mer som en aktiv bildesøkemotor enn at man følger kanaler og sider som på Instagram eller Facebook.
Det organiske innholdet utgjør basen som markedsførere må bruke mye tid på å bygge opp. Men suksessfulle pins kan forårsake stor trafikk i årevis. Når det organiske materialet i form av inspirerende eller instruerende bildemateriale med søkeoptimaliserte tekster er på plass, kan man kjøpe annonseplasser til en lav pris sammenlignet med andre sosiale medier.
Verktøy som nevnes i podcasten: